De meest gestelde vragen over detachering, met antwoorden | Q&A

formulier

Wekelijks spreken talloze kandidaten met detacheringsbureaus om hun loopbaan te starten in de detachering, ook met Jobfinity. Er bestaat nog een hoop onduidelijkheid over detachering, gezien de diversiteit aan vragen die (nog) worden gesteld. Met dit artikel over 'de meest gestelde vragen over detachering' willen we detachering proberen te verduidelijken. Is het werken binnen de detachering een verstandige keuze? Wat zijn de contractvormen? Krijg ik doorbetaald als ik geen opdracht heb, of als ik ziek ben? Wat houdt detacheren eigenlijk precies in? En ben jij daarvoor als starter geschikt? Heb ik te maken met een opzegtermijn? Krijg ik vakantiedagen? Hieronder geven we antwoorden op de meest gestelde vragen over detacheren.

Wat is detachering nu precies?

Uitleg detachering. Detacheren is een ideale oplossing voor organisaties die de zekerheid willen hebben van vaste, flexibele krachten gedurende een van tevoren afgesproken periode. Detachering is dus een manier van werken waarbij een organisatie een werknemer -voor een bepaalde tijd- inhuurt van een detacheringsbureau. Het dagelijkse werk voert de werknemer uit bij de inhurende organisatie ofwel de opdrachtgever.

Hoe werkt detachering nu precies?

meest gestelde vragen over ict detacheringAls je werkt binnen de detachering, dan ben je op contractbasis in dienst bij een detacheringsbureau. Het detacheringsbureau maakt jouw profiel (ervaring, kennis en kunde) op en zoekt op basis dit profiel naar passende opdrachten bij opdrachtgevers. Als het detacheringsbureau een passende opdracht heeft gevonden, delen ze jouw profiel met de opdrachtgever en wordt er een gesprek gepland. Wanneer de uitkomst van dit gesprek positief is ga je op korte termijn aan de slag. Het detacheringsbureau is dus jouw werkgever en doet in principe alles voor je, zoals het: betalen van loon (tijdens ziekte, vakantie maar ook als je geen project hebt) en eventueel gemaakte reiskosten. Verder zorgen ze o.a. voor passende opdrachten, voer je samen met hen coachingsgesprekken, stel je samen een Persoonlijk-Ontwikkel-Plan (POP) op, etc. Als tegenprestatie dien je als gedetacheerde je opdrachten naar behoren uit te voeren, en dien je te studeren om je kennis op peil te houden en certificeringen te behalen. Binnen detachering is de combinatie van werkervaring en certificeringen belangrijk.

Hoe is detachering ontstaan?

De behoefte aan detachering komt voort uit een specifieke, tijdelijke behoefte bij organisaties, waardoor deze gedurende een vooraf bepaalde periode extra ondersteuning nodig heeft. Deze behoefte kan voortkomen uit bijv. een piekbelasting, uitval door vakantie of ziekte, achterstanden, nieuwe projecten, drukke vakantieperiodes, reorganisaties, fusies, gebrek aan specifieke kennis, extra ondersteuning tijdens drukte, vervanging zwangerschapsverlof of een andere reden waardoor de continuïteit (van de afdeling) in gevaar komt.

Is werken in de detachering iets voor mij?

Als je als werknemer kiest voor detachering, ga je werkervaring opdoen in verschillende projecten bij verschillende bedrijven met verschillende culturen. Niet elke opdracht is even leuk, er is vaak een reden dat je als externe wordt ingehuurd, en veelal is dat niet omdat ze niks te doen hebben. Je went eraan om flexibel te zijn, je bouwt een groot netwerk op en je ziet/ ervaart verschillen tussen organisaties. Let er wel op dat niet elke opdracht om de hoek is, het kan soms voorkomen dat je langer moet reizen. Het hebben van een rijbewijs is wel handig om je reistijd te verkorten, en omdat sommige locaties slecht bereikbaar zijn met het OV. Verder is het behalen van certificeringen belangrijk, hou er rekening mee dat 1 - 3 uur per week studeren eerder regel is dan uitzondering. 

Waarom kiezen voor detachering? Wat zijn de voordelen van detachering voor een werknemer?

Een werknemer is in tijdelijke of vaste dienst bij een detacheringsbureau, en werkt op projecten bij verschillende opdrachtgevers. Middels detachering krijgt de werknemer dus de kans om ervaring op te doen bij verschillende nationale en internationale (toonaangevende) organisaties. De werknemer leert snel thuis te geraken in nieuwe omgevingen, en komt in aanraking met een grote diversiteit aan (ICT) omgevingen en procedures, met interne politiek en (hoge) werkdruk.

 

Het detacheringsbureau stelt een profiel op van de werknemer en zoekt continu naar passende opdrachten die aansluiten op dit profiel. Het detacheringsbureau zorgt ervoor dat de werknemer aan het werk blijft, de werknemer hoeft dus niet zelf op zoek te gaan naar werk. Daarnaast stelt het detacheringsbureau samen met de werknemer een opleidingstraject en een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), en faciliteert deze opleidingen en trainingen.

 

Detachering is interessant voor zowel startende als ook ervaren werknemers. Detachering is veelal een combinatie van werken en leren. De werknemer gaat opdrachten uitvoeren bij een grote diversiteit aan organisaties, en krijgt (veelal) studiedagen of bonussen voor het behalen van certificeringen. Bij veel detacheringsbureaus kunnen ook starters terecht, en krijgen veelal een eerste contract voor de duur van een klus, vaak een half jaar tot een jaar.

Wat zijn de nadelen van detachering voor een werknemer?

Als gedetacheerde heb je altijd te maken met twee partijen, dus bij zaken als vakanties, ziekte en huishoudelijke mededelingen dien je dit altijd twee keer (opdrachtgever en detacheringsbureau) te vertellen. Het kan ook voorkomen dat je wordt ingedeeld op een opdracht of bij een bedrijf waar je niet op je plek zit, of waar een vervelende sfeer heerst. En het kan zijn dat je het eerste half jaar misschien om de hoek werkt op opdracht, maar dat je voor je volgende opdracht drie uur per dag aan het reizen bent. Een detacheringsbureau probeert natuurlijk altijd een opdracht in de buurt te vinden, maar dit lukt niet altijd. Een flexibele houding is dus van belang.

Is iedereen geschikt voor een baan in de detachering?

Niet iedereen is geschikt om te werken binnen de detachering. Wat de voordelen van detachering voor de één zijn, zijn voor een ander juist nadelen. Als gedetacheerde moet je snel kunnen aanpassen aan nieuwe omgevingen, en omdat je altijd opdrachten doet bij verschillende opdrachtgevers krijg je continu te maken met nieuwe collega’s, interne procedures en ict-omgevingen. De opdrachtgevers zitten door het hele land, dus je reistijd kan ook met elke opdracht anders zijn. Verder krijg je te maken met politiek, drukte en stress. En als kers op de taart, dien je in je vrije tijd nog te studeren, zodat je certificeringen up-to-date blijven.

Wat is het verschil tussen detachering en werving & selectie?

Werving & selectie wordt typisch ingezet voor vaste banen. Werknemer maakt met werving & selectie gebruik van het netwerk van het detacheringsbureau. Het detacheringsbureau werft en selecteert namens een werkgever. De werknemer wordt na de selectie voorgedragen bij de werkgever, en krijgt vervolgens één of meer sollicitatiegesprekken. Indien dit positief is, treedt de werknemer direct in dienst bij de werkgever. Werknemer is dan dus onder contract bij de werkgever, en niet (meer) bij het detacheringsbureau. Bij detachering zit dit anders, en is de werknemer in dienst bij het detacheringsbureau. Hij/zij gaat namens het detacheringsbureau opdrachten uitvoeren bij verschillende opdrachtgevers. De opdrachtgever huurt de werknemer in op basis van een vast uurtarief voor de duur van het project of zolang het nodig is. Werknemer is en blijft met detachering onder contract bij het detacheringsbureau.

Wat is detavast? Hoe werkt deta-vast? En wat zijn de voordelen van detavast?

Deta-vast is een detacheringsovereenkomst waarin staat vastgelegd dat de werknemer bij tevredenheid typisch na 1040 uur (6 -7 maanden) detachering kosteloos kan worden overgenomen. Deze constructie staat bekend als combinatie van het traditionele detacheren met werving & selectie. Doelstelling is vooraf al een vaste baan. Detavast kent een aantal voordelen voor de werkgever. Het detacheringsbureau verzorgt kosteloos de werving en selectie van kwalitatief goede gemotiveerde kandidaten. De werkgever heeft ruim een half jaar de tijd om te beoordelen of de nieuwe medewerker in het team en organisatie past. Je kunt dus in de praktijk ervaren hoe de medewerker functioneert, voordat je de nieuwe medewerker een tijdelijk of vast dienstverband voorlegt. En in tegenstelling tot wat soms wordt gedacht is deze oplossing, ook financieel zeer interessant voor de werkgever. Gedurende de detavast periode liggen alle risico’s bij het detacheringsbureau, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het betalen van: loon, werkgeverslasten, pensioen en het doorbetalen tijdens vakantiedagen en ziektedagen. Daarnaast is de kandidaat gedurende de detavast periode ook nog maandelijks opzegbaar, en verzorgt het detacheringsbureau -indien nodig- kosteloos een vervanger. Voor de werknemer biedt een detavast-constructie ook een aantal voordelen. Allereerst heb je zicht op een vaste baan natuurlijk. Je hebt -als het ware- te maken met een verlengde proefperiode, dus je geen maand maar 1040 uur de tijd om te bepalen of dit jouw ideale baan is. Detavast is een ideale springplank naar een vast dienstverband, en voor beide partijen interessant.

Wat is het verschil tussen uitzendwerk en detachering?

Er zitten grote verschillen tussen uitzenden en detacheren. Een werknemer van een detacheringsbureau, ofwel een gedetacheerde heeft veelal een opzegtermijn in zijn contract. De gedetacheerde kan niet zomaar ontslagen worden en heeft meer baanzekerheid dan een uitzendkracht. Daarnaast krijgt een gedetacheerde per maand uitbetaald, en een uitzendkracht per uur of per week. Als gedetacheerde bouw je vaak een duurzamere werkrelatie met het detacheringsbureau, in geval van een bepaalde tijd contract van 6 maanden, werk je ten slotte minstens een half jaar samen.

Is er een verschil tussen detachering en payrolling?

In tegenstelling tot een detacheringsbedrijf dat zelf de beste kandidaat zoekt voor hun opdrachtgevers, wordt een payrollkracht veelal door werkgever zelf geworven. De payrollkracht is niet in dienst bij de werkgever, maar bij het payrollbedrijf zelf. Het payrollbedrijf is dus werkgever, waarmee ze verantwoordelijk zijn voor de administratieve en financiële verplichtingen. De arbeidsvoorwaarden bij detachering zijn over het algemeen vrij goed, soms krijgt de gedetacheerde zelfs meer betaald dan de werknemer in dienst bij de werkgever die hetzelfde werk doet. Daarnaast zijn goede opleidingsmogelijkheden en leaseauto’s zeer gebruikelijk.

Soorten contracten detachering? En wat voor contractvormen hanteert een detacheringsbureau?

- Bij detachering is het detacheringsbureau je werkgever en ontvang je een contract voor bepaalde tijd, onbepaalde tijd of je ontvangt een detacheringcontract op projectbasis;

- Bij werving & selectie ontvang je direct een contract van één van de opdrachtgevers van het detacheringsbureau;

- Bij deta-vast krijg je veelal een bepaalde tijd contract, en na de deta-vast periode kom je in dienst bij de opdrachtgevers;

- Ben je zelfstandig ondernemer ofwel ZZP-er? Dan factureer je de gewerkte uren bij het detacheringsbureau en heb je een modelovereenkomst of overeenkomst van opdracht afgesloten.

Wat is de opzegtermijn bij een detacheringscontract?

De opzegtermijn van een detacheringscontract voor bepaalde tijd is typisch één maand. Bij een detacheringscontract voor onbepaalde tijd is dit veelal twee maanden. Heb je een contract voor de duur van het project, een projectcontract, dan heb je in principe geen opzegtermijn.

Opzegtermijn van een fase A, fase B of Fase C uitzendovereenkomst 

Omdat we ook veel vragen krijgen over uitzendovereenkomsten, welke net wat anders zijn, behandelen we kort de opzegtermijnen die gelden voor uitzendbureau's en voor mensen die met een uitzendovereenkomst werken. Als je als uitzendkracht de uitzendovereenkomst wilt beëindigen, kun je dit in Fase A (fase A = 78 weken) met inachtneming van 1 werkdag bij het uitzendbureau doen. Als het uitzendbureau in Fase A de uitzendovereenkomst wilt beëindigen, dan dient deze dit enkele dagen (aanzegtermijn) van te voren te doen. De zogenaamde aanzegtermijn is afhankelijk van de periode dat je al hebt gewerkt. Dit is 0 dagen tot 12 weken, 5 dagen tot 26 weken, 10 dagen tot 52 weken en 14 dagen tot en met 78 weken. Heb je bijv. 8 weken gewerkt, dan kan de uitzendovereenkomst dus per direct worden opgezegd. Belangrijk: Als je in Fase A ziek wordt of als de inlener (waar je via het uitzenbureau aan het werk bent) de uitzendopdracht beëindigd, dan eindigt de uitzendovereenkomst direct en is er geen aanzegtermijn.

 

Werk je in Fase B of Fase C, dan gelden er andere termijnen, afhankelijk van of je een uitzendovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd hebt. Een uitzendbureau heeft een opzegtermijn van 1 maand bij een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd, maar het uitzendbureau kan de overeenkomst pas opzeggen na toestemming van het UWV bedrijf. Voor de uitzendkracht is de opzegtermijn 7 dagen bij een bepaalde tijd uitzendovereenkomst tot 3 maanden, 14 kalenderdagen bij een bepaalde tijd uitzendovereenkomst van 3 tot 6 maanden en 28 kalenderdagen als de duur van de uitzendovereenkomst langer dan 6 maanden is. Bij een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd is de opzegtermijn in principe 1 maand voor beide partijen, tenzij er een langere opzegtermijn is opgenomen in de uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Meer informatie?

Heb je een vraag, of wil je meer informatie over detachering? Neem contact op via 020-7370695 met Jordy Smit of één van onze andere medewerkers. Je kunt ook het contactformulier invullen, dan nemen wij contact met jou op.

Vacature zoeken

Zoek in onze database naar een passende vacature.

Contactformulier

Vragen of opmerkingen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Over ons

Jobfinity is gespecialiseerd in het leveren van tijdelijk ICT personeel binnen Support en Beheer.

Meer dan 25 medewerkers ondersteunen dagelijks het succes van onze opdrachtgevers. Bij Jobfinity werken zowel young-professionals als ook ICT specialisten met jaren ervaring.

Jobfinity is opgericht in 2010 en richt zich sindsdien op het detacheren van o.a. servicedeskmedewerkers, support engineers, migratiemedewerkers, werkplek- en systeembeheerders met oog voor zowel medewerker als klant.

We zijn altijd op zoek naar nieuwe ICT'ers!

Staat er niet direct een passende opdracht voor jou tussen? Doe dan een 'open sollicitatie' of bel 020 - 7370695 en wij helpen je graag aan een passende opdracht.

Onze ICT professionals werken o.a. bij

Vattenfall
PON
Vancis
Zaanstad
Heerenloo
Imsict
prorail
WestFriesGasthuis